پیش بینی سال 2022 برای دوربینهای مدار بسته / همه چیز درباره کدک دوربین مدار بسته

شنبه 13 آذر 1400
12:03
bijan

پیش بینی سال 2017 برای دوربینهای مدار بسته و سیستمهای نظارت تصویری

سال 2017 اگر چه سالی مملو از موفقیتها به شمار نمی آید اما سالی پر از تلاشهای خوب برای صنعت امنیتی بود. در نظرسنجی ویژه ای که IPVM در این باره انجام داده است، شرکت کنندگان(تولید کنندگان و فروشندگان دوربینهای مدار بسته) در مقابل سوالی با عنوان "پیش بینی چه تغییر بزرگی را در سال 2017 برای سیستمهای نظارت تصویری خواهید داشت؟ چرا؟" پاسخهایی داده اند که نشان می دهد امیدهای بسیاری بر روی تکنولوژیهای جدیدتر وجود دارد اما برخی از آنها سال جدید را سالی پر فراز و نشیب تر می دانند.

عناوین اصلی این مقاله عبارتند از :

  1. تحلیلگر ویدئویی
  2. فضای ابری (Cloud)
  3. تهدیدات امنیتی
  4. اتحاد شرکتها در قالب یک شرکت
  5. رقابت بر سر کاهش قیمت دوربین مداربسته

تحلیلگر ویدئویی دوربین مدار بسته (Camera Analytics)

بهبود و رشد تحلیلگرهای ویدئویی دوربین مدار بسته بیشترین پیش بینیها را در بین نظرات فروشندگان سیستمهای نظارت تصویری به خود اختصاص می داد. شرکتهایی مثل Movidiusدر سال 2017 بیشترین توجه ها را به خود جلب می کنند. ضمن اینکه در چین گرایش به استفاده از تحلیلگرهای ویدئویی روز به روز بیشتر می شود.

  • تحلیلهای ویدئویی هوشمندانه تر و بهتر می شوند. همچنین نگاهها بیشتر به سمت دوربین مدار بسته حرارتی می رود. زیرا بسیاری از کاربران به چنین ابزارهای کمکی بیشتر نیاز خواهند داشت.
  • تحلیلگر ویدئوی و خصوصا جستجوی هوشمند در تصاویر ضبط شده با قابلیتها تحلیل عکسها با هوش مصنوعی در فضای محلی یا فضای ابری در نرم افزارهای VMS. این موارد می تواند قابلیتهای مهم آینده باشند که باعث افزایش کارایی و تجربه بهتر کاربران از سیستمهای نظارت تصویری شوند.
  • افزایش استفاده از تحلیلگر ویدئویی در دوربینهای مداربسته با قیمتهای مناسب تر و کمتر. زمانی که شرکت اکسیز از شرکتهای تحلیلگر ویدئویی سرویس خریداری کرد دلیلش را فهمیدم. شرکتهایی مثل پاناسونیک هم گزینه های خوبی در بین دوربینهای مداربسته دارند که به تحلیلگر ویدئویی مجهزند.
  • تحلیلگر ویدئویی تبدیل به جریان اصلی پولساز این صنعت می شوند. آنها می توانند به یک VMD مهم در سالهای آینده تبدیل شوند.
  • یکپارچگی بهتر در کنار تحلیلگر ارزانتر
  • جذب گروههای بازاریابی به استفاده از داده های تحلیلگر سیستمهای نظارت تصویر برای اتخاذ تصمیمات بهتر کسب و کار
  • تحلیلگر ویدئویی و سنسورهای جدید سیستمها مثل تشخیص عکس برداری.
  • امیدوارم که در فضای تحلیلگرهای ویدئویی دوربین مداربسته در آینده بهبودهای تکنیکی بهتری ببینم اما اصلا منتظر دیدن معجزه نیستم.
  • من می بینیم که شرکتها بدنبال استفاده از تحلیلگر ویدئویی بعنوان دست برتر در جنگ تبلیغاتی و اجناس هستند.
  • استفاده بیشتر از تحلیلگر ویدئویی برای بهبود پروسه ضبط تصاویر با تکیه کمتر بر روی قابلیت تشخیص حرکت و بیشتر بر اساس تشحیص چهره، عبور از خط، ورود به محوطه معین و ... . پیش بینی من این است که بیش از پیش تحلیلگرهای ویدئویی در دوربینهای مداربسته ارزان قیمت تر هم پیاده سازی شده اند.
  • در شرکتهایی مثل خودمان که کسب و کاری متوسط تا بزرگ داریم فکر می کنم برنامه نویسی پیشرفته تر و بهره برداری بهتری از تحلیلگرهای ویدئویی خواهیم داشت. این یکی از راههایی است که ما را در رقابت کاهش قیمتها موفق خواهد کرد.
  • تحلیلگرهای ویدئویی پیشرفته تر بر روی دوربینهای مدار بسته ارزانتر و دروبینهای مداربسته چند سنسوره (180 و 360 درجه و غیر پانورامیک)
  • تحلیلگر ویدئویی نسبت به گذشته قویتر و با قیمتی مناسب تر در دوربینهای مداربسته ارزان قیمت بازار

فضای ابری

برخی شرکتها مثل اکسیز سرویسهای ابری را برای سالها به مشتریان پیشنهاد می دادند اما فضای ابری خیلی در صنعت امنیتی طرفدار نداشت و تقریبا به عنوان مزیت رقابتی بحساب نمی آمد. همکاریهای ترکیبی در سال 2017 به این موضوع شکل دیگری می دهد و با کاهش هزینه های کاری، سرویسها فضای ابری را به جایگاه خودش بر می گرداند.

  • سیستمهای ابری و امکانات و سرویسهای این سیستمها مهد توجهات خواهند بود. محصولات ساده تر از قبل قابل استفاده باشند.
  • در رقابت کاهش قیمتها پیشنهاد راه حل های دوره ای با توجه به نوع درآمدها بطور غیر مستقیمی افزایش می یابند. نمونه ای از این راه حلها فضای ابری خواهد بود.
  • تغییر اصلی بیشتر و بیشتر مربوط به فضای ابری و یکپارچگی با راهکارهایی متمایز با روشهای رایج کنونی است تا نتنها به صرفه جویی مالی بینجامد بلکه کاربران بتوانند در طولانی مدت براحتی از راهکارهای متنوعتر و آزادانه تری بهره ببرند.
  • فکر می کنم گزینه فضای ابری در سال 2017 تبدیل به نقطه عطفی کاربردی شود.
  • پیش بینی می کنم گرایش به فضای ابری افزایش می یابد. البته اعتقاد دارم هنوز فضای ابری برای کار در فضای امنیتی بزرگ کمی نوپاست ( بدلیل هزینه های بالای ISP ها و تامین پهنای باند آپلود ) اما نمی توانیم جلوی قدرت گرفتن بسیاری از شرکتها را در ارائه سرویسهای فضای ابری یگیریم.
  • گزینه های بیشتر فضای ابری برای سیستمهای نظارت تصویری و سیستمهای کنترل ورودی. بنظر می آید با کاهش هزینه ها و اتخاذ استراتژی سازمانها برای استفاده از فضای ابری بسیاری از تجهیزات مثل سرورهای متعدد از شرکتها رخت بر می بندند! حافظه های ویدئویی در فضای ابری هنوز هم با مسئله تامین پهنای باند در پروژه های بزرگ نظارت تصویری مشکل دارند.
  • شرکتهای بیشتری به تکنولوژیهای فضای ابری برای سیستمهای نظارت تصویری و کنترل دسترسی علاقمند می شوند. این رقابت به کاهش هزینه ها و افزایش پذیرش کاربران منجر خواهد شد.

کدکها کلید اصلی

به نظر شما با حجم بالای تصاویر ویدئویی غیر فشرده دوربینهای مداربسته، خروجی سیستمهای نظارت تصویری مثلا با 16 دوربین مداربسته در حالت عادی چطور می تواند در کامپیوترهای شخصی یا حتی نرم افزارهای کوچک هم مشاهده شود یا مورد استفاده قرار گیرد؟ این کار تنها توسط کدکهای تصویری دوربینهای مداربسته میسر می شود.

کلمه کدک (CODEC) مخفف دو کلمه Compression و Decompression (فشرده سازی و عکس عمل فشرده سازی) است و نقش اصلی را در کاهش مصرف پهنای باند و استفاده از حافظه ذخیره سازی را با عمل فشرده سازی تصاویر دوربین مدار بسته در سیستمهای نظارت تصویری (CCTV) به عهده دارد.

اگر برای هر پیکسلی از هر فریم یک مقدار اختصاصی در نظر گرفته شود هر صحنه می تواند بشکلی فزاینده فضا و منابع را هدر دهد، در حالی که در بسیاری از صحنه ها نقاط مورد نظر بسیار کم و محدودی دارند یا اصلا رنگها تنوع کم داشته و طرحها به هم شبیهند. در این موارد کدکهای تصویری با فشرده سازی و کاهش میزان در نظر گرفته شده برای هر پیکسل در هنگام ضبط تصاویر می تواند باعث کاهش میزان بیتهای انتقالی در لجظه شود؛ پیکسلهایی که دارای مقادیر یکسان یا مشابهند در این پروسه نوع دیگری پردازش می شوند.

تفاوتهای فشرده سازی بر اساس مدلهای Intra و Inter فریم

دو روش و مدل بنیادی برای فشرده سازی تصاویر دوربین مدار بسته وجود دارد : مدل Intra-Frame یا فشرده سازی فریم میانی و مدل Inter-Frame یا فشرده سازی فریم داخلی

دانستن تفاوتهای این دو مورد در درک بهتر فشرده سازی و نوع تاثیراتش بر روی کاهش مصرف پهنای باند دوربین مداربسته و نیازهای پردازشی و تخمین کیفیتها مهم خواهد بود.

  • فشرده سازی بر اساس Intra-frame تنها با یک فریم صورت می گیرد- که فریم میانی نام دارد - و به فریمهای دیگر کاری ندارد (عکس کدکی مثل MJPEG)
  • فشرده سازی بر اساس Inter-frame نتنها بر روی چندین فریم داخلی انجام می شود بلکه بر روی تک فریم Intra یا میانی هم صورت می گیرد(کاری که در کدکهای H.264، H.265 و MPEG-4 صورت می گیرد.)

تمام کدکها از فشرده سازی فریم میانی (Intra) پشتیبانی می کنند اما تعداد کمی از کدکها علاوه بر آن از روش فشرده سازی Inter هم استفاده می کنند.

با سی سی تی وی آنلاین به مطالعه مقالات آموزشی دوربین مدار بسته بپردازید.

فشرده سازی Intra-frame دوربین مدار بسته

در روش فشرده سازی فریم میانی یا Intra-frame تنها به یک فریم شاخص در هر ثانیه دقت می شود و فشرده سازی حداکثری بر روی این فریم و تصویر آن صورت می گیرد. البته ویدئوها ترکیبی از سری تصاویر هستند اما فشرده سازی Intra-frame تنها یک فریم را در ثانیه می شناسد و بقیه جریان تصویری(سری عکسهای سازنده ویدئو یا همان فریمها) را در نظر نمی گیرد. بنابراین یک کدک Intra-frame جریان فریمهای ویژه خود را همانند فریمهای تصویر زیر تشکیل می دهد:

Intra-Frame دوربین مدار بسته

جنبه مثبت این روش به سادگی پردازش و فشرده سازی ویدئو بر میگردد. برای مثال یک جریان تصویری با سرعت 30 فریم درثانیه و رزولوشن 1080P در دوربین مداربسته با فشرده سازی فریم میانی مثل MJPEG می تواند میزان ارسال بیتها از عددی معادل 1000 مگابیت در ثانیه را به 40 مگابیت در ثانیه کاهش دهد. اما جنبه منفی این روش این است که هنوز هم می شد با روش فریمهای داخلی صرفه جویی بیشتری در منابع و پهنای باند دوربین مدار بسته داشت.

فشرده سازی Inter-frame دوربین مدار بسته

در روش فشرده سازی داخلی نتنها فریمهای ویدئویی انکد می شوند بلکه کدک، تفاوت فریمها را با یکدیگر مقایسه نموده و برای فشرده سازی تصاویر بعدی از تصاویر و فریمهای قبلی کمک می گیرد. این روش عملی است چون اغلب تفاوت بین فریم با فریم بعدی بسیار ناچیز است. برای مثال در صحنه ای مشابه حرکت دست یک فرد، فشرده سازی فریمهای داخلی می تواند تنها بر روی پیکسلهای دست کار کرده و بقیه تصویر که مثل بدن فرد ثابتند را نیز نادیده گرفته باشد و تنها حرکت دست فرد را مخابره و ضبط نماید.

Inter-Frame دوربین مدار بسته

با حفظ بخشهای ثابت و بی حرکت تصویر عملا تنها تغییرات ارسال می شوند و باعث می شود بشدت در اغلب صحنه ها میزان مصرف حافظه و پهنای باند دوربین مدار بسته بخوبی کاهش یابد. برای مثال همان مثال دوربین مداربسته 1080P با 30 فریم درثانیه که در بالا گفتیم را در نظر بگیرید. با کدک MJPEG نیاز به پهنای باندی 40 مگابیتی داشتیم(کدک فریم میانی)، در صورتی که با روش فشرده سازی فریم داخلی این میزان به 4 مگابیت در ثانیه برای کدک H.264 خواهد رسید. باز هم یادآوری می کنیم که کدکی مثل H.264 هم از فشرده سازی Intra-Frame در حالت پایه استفاده می کند و هم فریمهای Inter یا داخلی راهم فشرده و تغییرات را می فرستد.

بنابراین اصلیترین عیب فشرده سازی فریم داخلی به پردازش بیشتر بر می گردد که می تواند کارایی و کیفیت را تحت تاثیر بگذارد که در قسمتهای بعدی به آن بیشتر می پردازیم.

تیاندی دوربین مداربسته نصب دوربین مداربسته نمایندگی هایک ویژن


[ بازدید : 167 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
نصب دوربین مداربسته / مقالات دوربین مداربسته / دوربین مداربسته هایک ویژن / دوربین تی وی تی
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دوربین مداربسته / مقالات دوربین مدار بسته / هایک ویژن است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]